tirsdag den 16. april 2013

Konfirmation eller?

Jeg faldt tilfældigvis over et indslag på DR1 "Aftensshowet" med gæsterne Lars bom, Lotte Heise og Mette horn, der debatterede emnet "konfirmationer": Hvordan de opfattede deres egen, og hvad den betød for dem til konfirmationstiden i dag. - Er det højtidelige forsvundet i limousiner, hestevogne og prangende fester? Har det overhovedet nogen betydning for de unge i dag? Og behøver man overhovedet tro på gud?

Jeg selv er konfirmeret og i min familie, er det en tradition. Jeg blev kørt at mine forældre i deres lille Toyota, havde en fin hvid Lilly-kjole på og selv sat håret. Festen blev holdt i den lokale sportshals festlokale og jeg - synes at mene -, at jeg samlet fik omkring de 4000,- kr. i gave. Ikke noget vildt, men jeg havde en PRAGTFULD dag!


I DAG hører jeg om unge dreng og piger, der får dyre, dyre jakkesæt og kjoler (der tilnærmelsesvis ligner mini-brudekjoler), ankommer og forlader kirken i limousiner, helikoptere, hestevogne, kareter, holder festen på herregårde og store slotte, har kendte komikere og musikere som festlige indslag og ender med at gå hjem med 80.000 kr. på lommen, når festen er forbi.
HVAD F*NDEN ER DET FOR NOGET!?!

For mig at se er konfirmationen blevet løftet til et uhørt og banalt niveau med absolut ingen tanker på, hvad dét at blive konfirmeret reelt står for: At bekræfte sin tro på gud og - bevares - fejre overgangen fra barn til voksen. (Men er det lig med en hel dag, hvor man får guld og diamanter og så mange penge, hvor halvdelen alligevel går til snold? Ungerne er jo ikke ældre end 13-14 år!!!)
Jeg vil ikke udelukkende klantre de unge grådige mennesker men så sandelig også pege på deres forældre. - Synes man burde give barnet en dag med masser af opmærksomhed i form af taler, kys, hjemmekreerede ikke-rimende sange og gaver der betyder noget. I stedet for det andet oplæste P*S.

OG lige en sidste ting jeg vil have op og vende: Non-firmation. Det er fint hvis ungen ikke syntes, at han/hun tror på gud. Fair and square. Det var en beslutning - og forhåbning - forældrenes tog, da de døbte deres barn som spæd. Men så skal ungen FANDEME ikke forvente at få NOGEN som helst form for fest! At blive konfirmeret er en religiøs handling. - Hvis du ikke tror på gud, er du ikke religiøs og har derfor absolut ingen grund til at holde nogen fest.

Hvis jeg får en unge, der højt og helligt vil non-firmeres (fordi hans far ikke er medlem af den danske folkekirke) men stadig kræver en eller anden form for festivitas, skal jeg personligt SLÆBE ham til en "humanisk konfirmation". En ceremoni som foreningen "humanisk samfund" har fået oprettet i 2010, der er et tilbud til unge, der ikke vil konfirmeres, men stadig vil fejre overgangen fra barn til voksen.
.. Så kan det jo være, lille Gregers kommer på andre tanker.. HÆH.

Anne fik afløb for sine tanker.

Tak fordi de læste med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar