søndag den 28. april 2013

Store bededagsferie. Så' det forår!

Store bededags"ferie". Vist nok liiige voldsomt nok når det reelt set bare er en forlænget weekend. Men ikke desto mindre har den bestået af RÅhygge og pusleri fra undertegnedes side.

Jeg er nød til at skamrose mig selv til skyerne og sige, at jeg har fundet opskriften på DE BEDSTE hveder, som man bekendt skal spise i rå mængder af, når vi rammer den her tid på året. (Opskriften kommer i et andet indslag.) Jeg startede allerede torsdag med at bage dem, da det efter historien lyder, at på store bededag havde alle bagere fri og bagte derfor hvede-bollerne aftenen før, som kunne ristes dagen efter. - Det giver jo heller ingen mening at riste nybagte boller på brødristeren, hvis de lige er kommet ud af ovnen. (D'OH.) Så jeg fik dem færdige torsdag og inviterede svigermekanikken på varme hveder Å KAFF' dagen efter om fredagen til STOR glæde og med et; "Dét husker vi til næste år Anne! Så får du lov til at invitere på hveder igen". (10 cm
mere i højden og en lille følelse af "sejr" indeni.)
Må lave det til en tradition.
 

De YNDIGSTE tallerkener til ingen
penge fra Kirkens Korshær.
- SCOOP!
Fik i løbet af weekenden også besøgt et af de (MANGE!) genbrugs'er, der befinder sig her i Skive, hvor jeg fandt lidt nye klær' og ikke mindst de YNDIGSTE bedstemorstallerkener, jeg længe har set. HAPS! Come to mama. ... Må dog indrømme, at jeg frygtede for min nye investerings fremtid, da jeg kom hjem og viste gemalen, hvad der gemte sig i min pose. Ahem. .. - Han tog det overraskende pænt. (FORUROLIGENDE pænt!) "Det er ikke nogen jeg selv ville have købt, men jeg kan li' dem! ... Du skal ikke stille dem væk. Nu har du købt dem, så skal de også bruges. ... Kan du gå i opvaskemaskinen?" (Sidste kommentar blev manet til jorden med et "NEJ!! Jeg skal nok SELV vaske dem!") - Kan ikke andet end at elske den dreng!



Lørdag aften gik med en festlig aften på det lokale værtshus kaldet "Potten". - Jordens nok hyggeligste sted med uendeligt mange gamle potter i loftet, sprossede vinduer og en af DK's største udvalg af specialøl. Heriblandt min nye opdagelse: Jordbærøl! Humle med jordbærjuice. Lyder vammelt - Smager FANTASTISK! En vaskeægte "tøseøl" for dem der ikke bryder sig om øl og syntes en sommersby er for kvalmende. My new best friend!
Foruden mig selv var jeg i fantastisk selskab med gemalen, begge svigerinder og Natacha (tidligere klassekammerat til Sander) samt et ekstremt underholdende band kaldet "Frk. Lundberg" bestående af to gutter med guitar og sangtalent og et repertoire fuld af gamle slagere. "Himmelhunden", "Hvorfor går Louise til bal", "vimmersvej" og mange, mange andre.. Tumlede hjem med en fordrukken mand kl. 2.

 

Har pakket de to sidste hveder ind i en frysepose og lidt silkepapir
fra en gammel gave, bundet den med gavebånd fra Tigeren
og sat et manilla-mærke på til at skrive noget sødt.
Satte den ude foran svigerindens havedør og sendte hende en besked
med lidt info om, at hun skulle kigge ud i sin have.
- Blev modtaget med kys og spandevis
af smileyer! :D
Det sidste af den såkalde "store bededagsferie" blev brugt på at overraske den ene af svigerinderne med de sidste hjemmelavede hveder, en gåtur rundt i by og skov og plejning af det (druk)syge individ der lå hjemme på min sofa. 

- Brilliant weekend! Glæder mig til mere sol, mere sommer og flere lange weekender!! 







 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar